Situace, kterou v souvislosti s koronavirovými opatřeními v těchto dnech čelí všechny firmy, podnikatelé i zaměstnanci, nemá obdoby ani vzory a nikdo jí nepředvídal. Změny se dějí v rychlém sledu a ještě dít budou. A proto je v těchto dnech, více než kdykoliv dříve, potřeba správný a pevný management. Norma ISO 9001 však již standardně obsahuje požadavky, jako leadership, řízení změn, zvažování rizik, znalosti organizace, nebo i návrh a vývoj, které mohou, při důsledném vedení, firmu na možné krize připravit.
Norma ISO 9001 – Systémy managementu kvality, nám tedy může posloužit jako průvodce napříč všemi oblastmi firmy a krok za krokem zapracovat potřebná opatření do činností a zefektivnit tak systém managementu pro budoucí možné krize.
Pojďme se podívat na vybrané kapitoly a požadavky normy, které mohou být krizovou situací nejspíše dotčeny. V článku si ke každému z těchto požadavků položíme návodné otázky a podněty. Na Vás, jako manažerech kvality bude zvážit, zda se necháte inspirovat a případně některé podněty zapracujete do systému managementu kvality právě ve Vaší společnosti.
Mimořádná situace dává příležitost k zamyšlení, zda se neobjevily nějaké nové pozitivní, či negativní aspekty/faktory/podmínky, které by firma měla brát v potaz (např. nevyužité technologie, dotace, pracovní prostory, atd.)
Více než kdy jindy, v době nejistoty a změn musí vrcholové vedení prokazovat svou vůdčí roli jednoznačně a komunikovat se zaměstnanci – zapojovat, směrovat a podporovat ostatní pracovníky. Musí být osobním příkladem.
Aktualizovat, či vytvořit havarijní nouzové plány pro nedodržení termínu dodání produktů apod.
Revidovat na základě zkušeností z mimořádných situací role, odpovědnosti a pravomoci pracovníků.
Života firem se momentálně dotýkají centrální opatření vlády, zejména zákaz volného pohybu, uzavření hranic, karanténa, nebo uzavření vybraných provozoven, která jsou preventivní proti šíření koronaviru, avšak firmám způsobují mnoho rizik – nedostatek pracovníků, snížení počtu zakázek, nemožnost uzavírat nové obchodní případy atd. Stejně tak je možné, že některé společnosti situaci vyhodnotí jako příležitost k zavedení nových procesů, či způsobů prodeje apod. Z těchto centrálních opatření tedy vyplývá potřeba interních opatření a změn, které si firmy musí vyhodnotit a stanovit samy podle své situace.
Inspiraci pro opatření ve firmách v souvislosti s koronavirem připravila Asociace malých a středních podniků.
Je možné, že některé cíle na stávající období v souvislosti s mimořádnou situací a nastalými změnami pozbyly na významu. Je proto možné provést mimořádné vyhodnocení stávajících cílů a podle situace posunout termíny, upravit odpovědnosti, případně zdroje a stanovit nové, krátkodobé cíle v souladu s novým plánem, či plánem kontinuity. Krátkodobé cíle pak vyhodnocovat podle jejich povahy např. 1x týdně, nebo měsíčně.
Pokud není dokumentováno, je vhodná doba na vytvoření alespoň jednoduchého dokumentu, který dá pevné, univerzální body pro postup při řízení změn.
Značná část požadavků vztahujících se k výše uvedeným kapitolám normy spadá do oblasti BOZP.
V oblasti infrastruktury a pracovního prostředí je mimo interních potřeb firmy, nutné brát na zřetel zejména § 102 Zákoník práce. Toto ustanovení chce po zaměstnavateli, aby:
Jedním z krizových opatření je omezení počtu pracovníků na pracovištích a v řadě případů home office. Bohužel novela Zákoníku práce, která měla zjednodušit plnění požadavků zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci při home office, nebyla přijata a práce z domova tak musí splňovat z pohledu BOZP, všechny podmínky stejně, jako by byla práce vykonávána na obvyklém pracovišti v prostorách firmy (viz odrážky výše). Zajištění BOZP v režimu home office většinou bývá problematičtější než na pracovištích zaměstnavatele. Bez souhlasu zaměstnance nemá zaměstnavatel přístup na pracoviště v domácích prostorách zaměstnance, tedy bez něj není možné provádět kontroly úrovně zajištění BOZP, prověrky BOZP atd. Pro takto vznikající pracoviště je nutné předem stanovit interní pravidla pro zajištění BOZP.
Vnitřní předpis pro částečnou nezaměstnanost je třeba vydat písemně a seznámit s ním zaměstnance nejdéle do 15 dní od jeho vydání (§ 305 odst. 4 ZP), zaměstnanci také k jeho znění musejí mít přístup. Účinnost předpisu může nastat nejdříve dnem jeho vyhlášení – tj. v praxi, bude-li zveřejněn k 20. 3., pak jeho účinnost může nastat nejdříve právě tímto dnem.
Může se momentálně jednat o změny ve způsobu doručování zboží, způsobu placení, termínech apod.
Nová opatření a celkově probíhající změny na trhu mohou způsobovat narušení obvyklých podmínek při výrobě, či dodávkách služeb a produktů. Před uvedením nabídky je nutné přezkoumávat proveditelnost/vyrobitelnost stávajících, či nově vzniklých produktů, či služeb. O možných změnách v dodávkách, či realizaci služeb komunikovat se zákazníky (viz předchozí požadavek 8.2.1 Komunikace se zákazníky) a upravit příslušné dokumenty (např. Obchodní podmínky, technologické postupy apod.)
Tento prvek je v mnoha firmách často předmětem vyloučení ze systému managementu kvality. V zájmu zachování života firmy, však krizové situace vyvolávají potřebu vymýšlet nové produkty a služby a bývají líhní pro nové produkty nebo poskytované služby.
Je vhodné zvážit, zda tento požadavek normy nově (nebo opět) nezahrnout do systému managementu právě Vaší firmy.
Celá tato kapitola řeší vztahy s dodavateli. Výchozí požadavek je, že mezi organizací a externím poskytovatelem (dodavatelem) musí vzniknout dohoda o tom, jakou zajištěny způsoby a metody kontroly a monitorování prováděných činností. Činnosti realizované dodavateli nesmí ohrozit sjednanou kvalitu se zákazníkem a musí být za všech okolností v souladu s právními předpisy.
V krizovém období se mohou častěji vyskytovat dodavatelé využívající nouzového stavu a s tím spojené někdy nepřehledné situace a momentálního nedostatku některého zboží, či služeb. Pro tento prvek normy tedy platí zvýšená pozornost na kvalitu, důvěryhodnost a dodržování právních a jiných sjednaných podmínek ze strany dodavatele.
S ohledem na zdravotní rizika vyplývající z pandemie koronavirem je u některých produktů, či služeb potřeba přehodnotit způsoby balení, manipulace, udržování čistoty a skladování. Například ochranné rukavice při balení, či předávání zboží, plastové zástěny, systém zajišťování ochranných prostředků pro pracovníky, pravidelná desinfekce prostor, a další opatření podle povahy služby nebo produktů.
Mimořádné situace vyvolávají potřebu mimořádných akcí, přizpůsobování, inovací a různých změn obecně. V souladu se změnami ve společnosti je nutné přizpůsobit i plány a programy auditů. Určit vhodnou dobu a případně přeplánovat termíny auditů a zároveň přizpůsobit náplň auditů, tzn., které prvky systému managementu bude potřeba auditovat. Zaměřit se hlavně na změny, které byly ve firmě zavedeny, dále na vyhodnocení rizik a příležitostí a zejména plnění a účinnost nových opatření. Stejně tak, je možné přizpůsobit i formu auditování. Zvážit, do jaké míry je vhodné audit na místě a naopak, jaké činnosti, kontrolu dokumentace, či rozhovory s pracovníky lze provádět na dálku.
Přezkoumání systému managementu se vyhotovuje zpravidla 1x ročně ve stejnou dobu, i když termín není dán normou a společnost si sama určuje, jak často a kdy je to pro ni přínosné a vypovídající. Termín je vhodné neměnit, aby se jednotlivé výsledky mohly meziročně porovnat.
Je však nutné upravit sledované faktory v souladu se změnami vstupů (např. nová kritéria procesů, změněné cíle atd.)
Poslední kapitola normy nabádá firmy k neustálému zlepšování, aktivně vyhledávat a realizovat možnosti zlepšení, které budou lépe plnit požadavky zákazníků a zlepšovat produkty a služby. Přidružená poznámka k tomuto požadavku zdůrazňuje, že zlepšování může nastávat nejen průběžně nápravnými opatřeními, ale také skokovou změnou, inovací nebo reorganizací. Tyto způsoby zlepšování jsou nejčastější právě v mimořádných, či krizových obdobích. Příkladem skokové změny je v době uzavření škol, přesun školního vzdělávání do on-line prostředí.
Využijme tedy tohoto pozastavení pro úklid, restart nebo změny, v našem systému, v našem managementu, v našem podnikání. Pokusme se teď soustředit více na strategii, hledání rezerv a nalézat možnosti, které podpoří naše krátkodobé přežití, ale i dlouhodobě udržitelný rozvoj.